Fördelar med yoga

Yoga har länge varit en trend på sociala medier, men nu har yogan även letat sig in bland vården och det är helt förståeligt. Faktum är att yoga har en hel del hälsofördelar både för kroppen och knoppen. Den kanske mest kända fördelen är att yoga ökar flexibiliteten i kroppen, rörligheten förbättras markant och för den med stela leder kan yoga göra under på väldigt kort tid. Med flexibilitet kommer muskler, dessa hjälper till att skydda både leder och ben från inflammationer. Dessutom bidrar musklerna till att öka fettförbränningen i kroppen vilket leder till ett friskare hjärta.

Yoga hjälper till att aktivera den magmuskel som är grundläggande för en stark och förbättrad hållning, detta kan hjälpa till med både rygg- och knäproblem som i grund och botten kan vara ett symptom på en svag hållning. Något annat som också är väl omtalat inom yogan är att det hjälper till att förbättra balansen, men det ligger mer än så bakom den effekten. I rätt ordning är det proprioceptionen som förstärks, det vill säga människans förmåga att uppfatta sin egen kropp och kroppsdelarnas position. Det är denna funktion som är avgörande för vår balans och som förbättras påtagligt när man utövar yoga och som i slutändan ger en avsevärd bättre balans.

En mer okänd fördel är att det skapar en andning som är mer effektiv. Studier visar att de som utövar yoga har en tendens till att andas med större volym men färre antal andetag. En sådan andningsfrekvens är mycket hjälpsam för att öka träningskapaciteten och har en lugnande inverkan på kroppens alla organ, inklusive hjärnan. De kognitiva funktionerna i hjärnan som bland annat hjälper till att förvara minnen, lagra information och styra uppmärksamheten stärks och förbättras så pass att det rekommenderas till dem som lider av psykisk ohälsa.

Yoga är alltså inte bara för den som vill stärka kroppen, utan ett medel som kan användas för att komma i kontakt med känslor, öka självmedvetenheten och stärka sina sinnen.
Allt detta sammantaget resulterar i att man sänker både stresshormoner och blodtrycket i kroppen, detta har bevisats i vetenskapliga studier. Av den anledningen är yoga ett perfekt verktyg för att hitta ett inre lugn, lära sig att leva för stunden och få ett rikare liv på köpet. Och det bästa av allt är att man kan praktisera det vart man än är.

Att tänka på innan man börjar med yoga

Allt som krävs är ett öppet sinne och viljan att göra något bra för sig själv. En yogamatta kan vara att föredra men det går minst lika bra att göra många utav övningarna på golvet, i sängen, fikarummet eller medans du väntar på bussen. Bekväma och sköna kläder som är lätta att röra sig i är viktigt att ha på sig, yoga ska vara skönt och inte göra ont. Som alltid vid fysisk ansträngning ska man se till att dricka mycket vatten. Rekommendationer för nybörjare är att börja gå på en yogaklass för att lära sig grunderna, undvika att skada sig och för att lära sig att andas rätt.

Om man känner sig trygg med det går det precis lika bra att börja på egen hand, fördelarna med det är att man kan börja precis när som helst och vart som helst, helt gratis.