Vetenskapen bakom yoga

Vetenskapen bakom yoga

Yoga, det andliga och det mentala verktyget för att bland annat öka sin egen medvetenhet kommer ursprungligen ifrån Indien och har praktiserats i flera tusentals år. Tvärtemot vad många faktiskt tror så är Yogautövandet inte kopplat till någon religion alls utan det handlar faktiskt om att skapa balans i livet. Beroende på vad man har för tanke och mål med att utöva yoga så finns det omkring 100 stycken olika yogaformer att välja på. Att bli bättre på att hantera stress och att lära sig att återhämta kroppen är några av de vanligaste anledningarna för att utöva yoga.

Att utöva yoga är när det kommer till utrustning väldigt enkelt. Du behöver helt enkelt ingen utrustning förutom möjligen en mjuk yoga matta och det hjälper naturligtvis också att ha ett utrymme där du kan sträcka ut dig ordentligt. Mattan kan hjälpa till på så sätt att det kan bli enklare att få fäste för fötter och knä vid de olika övningarna.

Det handlar om andning

Andningen vid utövandet av yoga är A och O men dock är andningsteknikerna något annorlunda beroende på vad för slags syfte man har med sitt yogautövande. En rad av olika positiva effekter har setts när det kommer till att ha en bra och djup andning bland annat minskad stress, större koncentrationsförmåga och även en känsla av att leva i nuet. Andningen gör det mycket lättare att befinna sig i nuet då man fokuserar på sin andning under olika andningstekniker.

 

 

Vad säger vetenskapen?

Forskningen är enig. Det finns en rad med positiva egenskaper vid yogautövande. Den gör att kroppen blir stark och utövandet utsöndrar mängder av positiva fysiologiska reaktioner över hela kroppen. Ett yogapass innehåller alltifrån fysisk aktivitet till avslutande vila. Genom att utsätta kroppen för en stark stretch byter man ut känslan av obehag till en mental acceptans. Kombinationen med att sakta men säkert utmana sig gör att effekten håller i sig länge. Jämför man utövandet av yoga med exempelvis gruppträning på ett gym så finns det mycket som talar för yogan i sig. Blodcirkulationen och koncentrationen ökar stort under en yogaställning och traditionen säger att varje specifik position är kopplad till olika organ men även till olika åkommor vilket gör att man kan behandla dem vid yogapositioner. Olika positioner kan också göra så att exempelvis omedvetna beteenden eller spänningar dyker upp till ytan och genom att blotta dem kan det bli enklare att med olika tekniker lösa dem.

Yoga i framtiden

Yoga spås bli en ännu större integrerad del av vårt moderna liv. Vi är tyvärr mer stressade nu än någonsin och hinner inte bearbeta våra problem på samma sätt vi möjligen gjort tidigare vilket innebär att vi en dag måste ta itu med dem. Yoga som träningsform blir dessutom alltmer populär och 12 minuters regelbundet utövande ger effekt redan efter ynka 6 stycken veckor. Yoga är även en baddare på att motverka ett av de allra största problemen många av oss tampas med, nämligen depression. Kort och gott, yoga ger dig möjligheten att äga ditt liv.

Yoga i framtiden

Yoga i framtiden